DATA TROBADA: Dimarts 17 de maig de 2022
FORMAT: Presencial
LLOC: Centre Cívic Montserrat Roig – Av. Barcelona, 180 - Terrassa
HORARI: 9.30- 14h
OBJECTIUS
- Tenir una visió general de l’alimentació saludable i sostenible.
- Aterrar aquesta visió als centres escolars i a nivell familiar.
- Compartir experiències entre els diferents centres i les diferents maneres de fer, per tal d’agafar noves idees.
- Reflexionar sobre els compromisos que podem assumir en relació a la temàtica d’alimentació, tant a nivell de centre com a nivell familiar.
ODS RELACIONATS
ASSISTÈNCIA
En el fòrum van participar un total de 15 centres amb:
- 77 alumnes
- 25 mestres
Els centres que van assistir són:
Programa de la Jornada - ALUMNAT
Programa de la Jornada - PROFESSORAT
BENVINGUDA
El FÒRUM D’ESCOLES VERDES el la vam iniciar amb la benvinguda per part de:
- Josep Vinyals, mestre d’Escola Verda Vedruna El Carme (Sabadell)
- Xavi Borrella, alumne de l’Escola Verda 25 de setembre (Rubí)
- Marwa Zitouni, alumne de primària de l’Escola Verda El Turó (Montcada i Reixac)
- Laura Valdés, assessora del Programa Escoles Verdes
MERCAT D’EXPERIÈNCIES
Per tal de poder fer un intercanvi amb l’alumnat, hem fet un MERCAT D’EXPERIÈNCIES a l’Àgora. Cada centre ha presentat el seu pòster en 2 torns i a la vegada la resta d’alumnes han escoltat les diferents experiències.
Per a que aquest intercanvi fos útil:
- Cada centre tenia dos àlbums.
- Cada vegada que els alumnes escoltaven una experiència, podien escriure a l’àlbum si els agradava el tema, la organització i els resultats de l’experiència, i quines idees s’emportaven per a l’escola o per a proposar al comitè ambiental.
TALLERS D’ALUMNAT DE PRIMÀRIA
L’alumnat de primària va realitzar 3 tallers:
- Verdures de proximitat i Km 0:
- Conèixer la diversitat de fruites i verdures que tenim a l’abast al mercat.
- Descobrir i conèixer la procedència de les fruites, associant-hi la distància que han de recórrer per arribar a les nostres llars.
- Identificar l’emissió de gasos d’efecte hivernacle amb el transport dels aliments llunyans (Petjada de carboni dels aliments).
- Verdures de temporada:
- Conèixer les fruites i verdures de temporada.
- Donar importància i valor a les fruites i verdures que mengem, també en la seva dimensió d’impacte ambiental.
- El sucre ocult:
- Prendre consciència de la quantitat de sucre que hi ha en els aliments processats.
- Fomentar una dieta basada en productes naturals entre els participants.
TALLER DE L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA
El taller de l’alumnat de secundària va ser un SCAPE ROOM SOBRE ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE, un taller d’enigmes amb els objectius:
- Analitzar la petjada de carboni dels aliments que consumim
- Entendre que vol dir que un producte és ecològic
- Conèixer els productes de temporada
- Reflexionar sobre l’impacte dels productes envasats
- Conèixer el concepte d’ultraprocessats, processats i menjar natural.
- Aprendre algunes estratègies per evitar el malbaratament alimentari
- Reflexionar sobre els costos reals que tenen molts productes que consumim i que suposen efectes nocius per a la salut individual i planetària.
DINÀMICA QUÈ HEM APRÈS
Tant el professorat com l’alumnat hem fet una dinàmica per veure QUÈ HEM APRÈS durant la jornada i amb el treball previ fet a l’escola.
TALLER DEL PROFESSORAT
El taller del professorat va tenir dues parts. A la primera el professorat va treballar al voltant de 5 reptes respecte a l'alimentació: Productes de proximitats i temporada, Malbaratament alimentari, Envasats, Carns i Processats. En grups i després totes plegades van reflexionar què podem fer des de l’escola per poder afrontar aquests 5 reptes. La imatge recull les conclusions del professorat:
COMPROMISOS
Per acabar la jornada, i abans dels resultats finals, vam fer un taller de COMPROMISOS:
- Cada centre tenia un cub.
- Cada grup d’alumnes i grup de mestres havien de pensar dos tipus de compromisos en relació a l’alimentació sostenible i saludable: a nivell de centre i a nivell de família.
- Amb aquests compromisos decoraven el seu cub.
- Aquest cub se l’enduien al seu centre per a poder fer el traspàs a la resta de la comunitat educativa.
CONCLUSIONS I FOTO DE CLOENDA
Abans de marxar i que cada centre s’endugués el seu cub, un grup d’alumnat i professorat van pujar a l’escenari per explicar-nos:
- Què hem fet avui al Fòrum i què hem après?
- Què és el que més m’ha agradat de participar al Fòrum?
- Com traslladareu a la resta de l'escola el que heu fet avui?
- Perquè és important ser Escola Verda?
- Perquè és important l'intercanvi entre escoles?
Després vam fer la foto de grup.
AQUÍ podeu veure totes les fotos de la trobada.