FÒRUM ESCOLES VERDES VALLÈS OCCIDENTAL I (Terrassa)

 

DATA TROBADA: Dimarts 17 de maig de 2022

FORMAT: Presencial

LLOC: Centre Cívic Montserrat Roig – Av. Barcelona, 180 - Terrassa

HORARI: 9.30- 14h

OBJECTIUS

  • Tenir una visió general de l’alimentació saludable i sostenible.
  • Aterrar aquesta visió als centres escolars i a nivell familiar.
  • Compartir experiències entre els diferents centres i les diferents maneres de fer, per tal d’agafar noves idees.
  • Reflexionar sobre els compromisos que podem assumir en relació a la temàtica d’alimentació, tant a nivell de centre com a nivell familiar.

ODS RELACIONATS

ASSISTÈNCIA

En el fòrum van participar un total de 15 centres amb:

  • 77 alumnes
  • 25 mestres

 

Els centres que van assistir són:

 

Programa de la Jornada - ALUMNAT

 

Programa de la Jornada - PROFESSORAT

BENVINGUDA

El FÒRUM D’ESCOLES VERDES el la vam iniciar amb la benvinguda per part de:

  • Josep Vinyals, mestre d’Escola Verda Vedruna El Carme (Sabadell)
  • Xavi Borrella, alumne de l’Escola Verda 25 de setembre (Rubí)
  • Marwa Zitouni, alumne de primària de l’Escola Verda El Turó (Montcada i Reixac)
  • Laura Valdés, assessora del Programa Escoles Verdes

MERCAT D’EXPERIÈNCIES

Per tal de poder fer un intercanvi amb l’alumnat, hem fet un MERCAT D’EXPERIÈNCIES a l’Àgora. Cada centre ha presentat el seu pòster en 2 torns i a la vegada la resta d’alumnes han escoltat les diferents experiències.

Per a que aquest intercanvi fos útil:

  • Cada centre tenia dos àlbums.
  • Cada vegada que els alumnes escoltaven una experiència, podien escriure a l’àlbum si els agradava el tema, la organització i els resultats de l’experiència, i quines idees s’emportaven per a l’escola o per a proposar al comitè ambiental.

 

TALLERS D’ALUMNAT DE PRIMÀRIA

L’alumnat de primària va realitzar 3 tallers:

  • Verdures de proximitat i Km 0:
  • Conèixer la diversitat de fruites i verdures que tenim a l’abast al mercat.
  • Descobrir i conèixer la procedència de les fruites, associant-hi la distància que han de recórrer per arribar a les nostres llars.
  • Identificar l’emissió de gasos d’efecte hivernacle amb el transport dels aliments llunyans (Petjada de carboni dels aliments).
  • Verdures de temporada:
  • Conèixer les fruites i verdures de temporada.
  • Donar importància i valor a les fruites i verdures que mengem, també en la seva dimensió d’impacte ambiental.
  • El sucre ocult:
  • Prendre consciència de la quantitat de sucre que hi ha en els aliments processats.
  • Fomentar una dieta basada en productes naturals entre els participants.

 

TALLER DE L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA

El taller de l’alumnat de secundària va ser un SCAPE ROOM SOBRE ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE, un taller d’enigmes amb els objectius:

  • Analitzar la petjada de carboni dels aliments que consumim
  • Entendre que vol dir que un producte és ecològic
  • Conèixer els productes de temporada
  • Reflexionar sobre l’impacte dels productes envasats
  • Conèixer el concepte d’ultraprocessats, processats i menjar natural.
  • Aprendre algunes estratègies per evitar el malbaratament alimentari
  • Reflexionar sobre els costos reals que tenen molts productes que consumim i que suposen efectes nocius per a la salut individual i planetària.

DINÀMICA QUÈ HEM APRÈS

Tant el professorat com l’alumnat hem fet una dinàmica per veure QUÈ HEM APRÈS durant la jornada i amb el treball previ fet a l’escola.

 

TALLER DEL PROFESSORAT

El taller del professorat va tenir dues parts. A la primera el professorat  va treballar al voltant de 5 reptes respecte a l'alimentació: Productes de proximitats i temporada, Malbaratament alimentari, Envasats, Carns i Processats. En grups i després totes plegades van reflexionar què podem fer des de l’escola per poder afrontar aquests 5 reptes. La imatge recull les conclusions del professorat:

COMPROMISOS

Per acabar la jornada, i abans dels resultats finals, vam fer un taller de COMPROMISOS:

  • Cada centre tenia un cub.
  • Cada grup d’alumnes i grup de mestres havien de pensar dos tipus de compromisos en relació a l’alimentació sostenible i saludable: a nivell de centre i a nivell de família.
  • Amb aquests compromisos decoraven el seu cub.
  • Aquest cub se l’enduien al seu centre per a poder fer el traspàs a la resta de la comunitat educativa.

CONCLUSIONS I FOTO DE CLOENDA

Abans de marxar i que cada centre s’endugués el seu cub, un grup d’alumnat i professorat van pujar a l’escenari per explicar-nos:

  • Què hem fet avui al Fòrum i què hem après?
  • Què és el que més m’ha agradat de participar al Fòrum?
  • Com traslladareu a la resta de l'escola el que heu fet avui?
  • Perquè és important ser Escola Verda?
  • Perquè és important l'intercanvi entre escoles?

Després vam fer la foto de grup.

 

 AQUÍ podeu veure totes les fotos de la trobada.

 

 

 

 

FÒRUM ESCOLES VERDES VALLÈS OCCIDENTAL II (Sabadell)

DATA TROBADA: Dimecres 1 de juny de 2022

FORMAT: Presencial

LLOC: Biblioteca Vapor Badia, Sabadell

HORARI: 10-15 h

OBJECTIUS

  • Tenir una visió general de l’alimentació saludable i sostenible.
  • Aterrar aquesta visió als centres escolars i a nivell familiar.
  • Compartir experiències entre els diferents centres i les diferents maneres de fer, per tal d’agafar noves idees.
  • Reflexionar sobre els compromisos que podem assumir en relació a la temàtica d’alimentació, tant a nivell de centre com a nivell familiar.

ODS RELACIONATS

ASSISTÈNCIA

En el fòrum van participar un total de 4 centres amb:

  • 25 alumnes
  • 7 mestres

Els centres que van assistir són:

PROGRAMA DE LA JORNADA

 

BENVINGUDA

El FÒRUM D’ESCOLES VERDES el la vam iniciar amb la benvinguda per part de:

  • Manuel Robles, Regidor d’Educació de l’Ajuntament de Sabadell
  • Vanessa Molina de l’Institut Can Mas (Ripollet)
  • Maria i Mar, Alumnes de l’Institut Salas i Xandri (Sant Quirze del Vallès)
  • Laura Valdés, assessoria del Programa Escoles verdes

MERCAT D’EXPERIÈNCIES

Per tal de poder fer un intercanvi amb l’alumnat, hem fet un MERCAT D’EXPERIÈNCIES a l’Àgora. Cada centre ha presentat el seu pòster en 2 torns i a la vegada la resta d’alumnes han escoltat les diferents experiències.

Per a que aquest intercanvi fos útil:

  • Cada centre tenia dos àlbums.
  • Cada vegada que els alumnes escoltaven una experiència, podien escriure a l’àlbum si els agradava el tema, la organització i els resultats de l’experiència, i quines idees s’emportaven per a l’escola o per a proposar al comitè ambiental.

 

DINÀMICA DE CONEIXENÇA

Abans de començar el taller del professorat i alumnat vam fer una dinàmica de coneixença amb un divertit BINGO amb preguntes sobre l’alimentació. Consisteix en buscar una persona que... I així ens anem coneixent.

 

TALLER AMB PROFESSORAT I ALUMNAT

El taller del professorat va ser SCAPE ROOM SOBRE ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE, un taller d’enigmes amb els objectius:

  • Analitzar la petjada de carboni dels aliments que consumim
  • Entendre que vol dir que un producte és ecològic
  • Conèixer els productes de temporada
  • Reflexionar sobre l’impacte dels productes envasats
  • Conèixer el concepte d’ultraprocessats, processats i menjar natural.
  • Aprendre algunes estratègies per evitar el malbaratament alimentari
  • Reflexionar sobre els costos reals que tenen molts productes que consumim i que suposen efectes nocius per a la salut individual i planetària.

TREBALL EN GRUP DE L’ALUMNAT I TALLER DE COMPROMISOS

Abans de poder elaborar alguns compromisos amb l’alumnat, vam fer una dinàmica de discussió on vam recollir totes les idees apreses amb el dossier de treball que cadascú havia fet a l’escola i l’scape room sobre alimentació.

Vàrem recollir totes les idees importants en el pòster “Què hem après?”

Després, vam fer un taller de COMPROMISOS:

  • Cada centre tenia un cub.
  • Cada grup d’alumnes havien de pensar dos tipus de compromisos en relació a l’alimentació sostenible i saludable: a nivell de centre i a nivell de família.
  • Amb aquests compromisos decoraven el seu cub.
  • Aquest cub se l’enduien al seu centre per a poder fer el traspàs a la resta de la comunitat educativa.

TREBALL EN GRUP DEL PROFESSORAT

El professorat ha treballat al voltant de 5 reptes respecte a l'alimentació:

  • Productes de proximitats i temporada
  • Malbaratament alimentari
  • Envasats
  • Carns
  • Processats

En grups i després totes plegades vam reflexionar què podem fer des de l’escola per poder afrontar aquests 5 reptes. En la següent fotografia es recullen els resultats de la dinàmica:

CONCLUSIONS

A la cloenda, un grup d’alumnat i professorat van pujar a l’escenari per explicar-nos:

  • Quins compromisos ens enduem respecte a l'alimentació i per què?
  • Per què és important fer xarxa amb les Escoles Verdes?
  • Que ens enduem del Fòrum?

 

FOTO DE CLOENDA

Abans de marxar i que cada centre s’endugués el seu cub, vam fer la foto de grup.

 AQUÍ podeu veure totes les fotos de la trobada.

 

 

 

FÒRUM ESCOLES VERDES BAIX LLOBREGAT PRIMÀRIA

FÒRUM BAIX LLOBREGAT D’ESCOLES VERDES PRIMÀRIA

Curs 21-22 - Dimecres 4 de maig de 2022

DATA TROBADA: Dimecres 4 de maig de 2022

FORMAT: Presencial

LLOC: Centre Esplai – Carrer Riu Anoia, 42-54 – El Prat de Llobregat

HORARI: 9.30- 15.30h

OBJECTIUS

  • Tenir una visió general de l’alimentació saludable i sostenible.
  • Aterrar aquesta visió als centres escolars i a nivell familiar.
  • Compartir experiències entre els diferents centres i les diferents maneres de fer, per tal d’agafar noves idees.
  • Reflexionar sobre els compromisos que podem assumir en relació a la temàtica d’alimentació, tant a nivell de centre com a nivell familiar.

ODS RELACIONATS

ASSISTÈNCIA

En el fòrum van participar un total de 6 centres amb:

  • 27 alumnes
  • 9 mestres

Els centres que van assistir són:

Programa de la Jornada - ALUMNAT

Programa de la Jornada - PROFESSORAT

BENVINGUDA

El FÒRUM D’ESCOLES VERDES el la vam iniciar amb la benvinguda per part de:

  • Manel Pardo, Serveis Territorials del Baix Llobregat
  • Ferran Sánchez, mestre del Col·legi Sant Gabriel – Viladecans
  • Lucía Pastrana, alumna de l’ESC Josep Ferrà i Esteva – Olesa de Montserrat.

VISITA A L’EXPOSICIÓ

Tant alumnat com professorat vam fer la VISITA a l’exposició MENJA ACTUA IMPACTA, per tal de tenir una visió general sobre alimentació saludable i sostenible. Vam fer 2 grups i vam visitar (https://menjaactuaimpacta.org/) :

  • Vídeo d’inici
  • Exposició MENJA ACTUA IMPACTA amb les seves 5 grans temàtiques:
  • Malbaratament alimentari
  • Productes de proximitat i temporada
  • Productes processats i ultraprocessats
  • Consum de carn
  • Plastificats
  • Espai interactiu de càlcul de l'impacte per persona
  • Mercat d’idees

MERCAT D’EXPERIÈNCIES

Per tal de poder fer un intercanvi amb l’alumnat, hem fet un MERCAT D’EXPERIÈNCIES a l’Àgora. Cada centre ha presentat el seu pòster i a la vegada la resta d’alumnes han escoltat les diferents experiències.

Per a que aquest intercanvi fos útil:

  • Cada centre tenia un àlbum.
  • Cada vegada que els alumnes escoltaven una experiència, els regalaven 4 cromos-resum de l’experiència.
  • L’alumnat enganxava els diferents cromos (4 per cada experiència escoltada) en el seu àlbum que s’enduia al centre escolar.

AQUÍ podeu veure el recull de CROMOS del MERCAT D’EXPERIÈNCIES.

TALLER

Tant l’alumnat com el professorat, van realitzar un taller dinamitzat amb la temàtica d’alimentació sostenible i saludable:

TALLER ALUMNAT

El taller de l’alumnat va ser MENJANT A RITME DE LA NATURA i tenia els següents objectius:

  • Conèixer la diversitat de fruites i verdures que tenim a l’abast al mercat.
  • Descobrir i conèixer la procedència de les fruites, associant-hi la distància que han de recórrer per arribar a les nostres llars.
  • Identificar l’emissió de gasos d’efecte hivernacle amb el transport dels aliments llunyans (Petjada de carboni dels aliments).
  • Conèixer les fruites i verdures de temporada.
  • Donar importància i valor a les fruites i verdures que mengem, també en la seva dimensió d’impacte ambiental.

TALLER PROFESSORAT

El taller del professorat va ser COMPRA 100% SALUDABLE, un taller d’enigmes amb els objectius:

  • Conèixer el concepte d’ultraprocessats, processats i menjar real.
  • Conèixer les implicacions del consum d’aliments ultraprocessats.
  • Conèixer el producte de mercat i el procés de compra que s’hi experimenta.
  • Reflexionar sobre els costos reals que tenen molts productes que consumim i que suposen efectes nocius per a la salut individual i planetària.

COMPROMISOS

Per acabar la jornada, després de dinar conjuntament, vam fer un taller de COMPROMISOS:

  • Cada centre tenia un cub.
  • Cada grup d’alumnes i grup de mestres havien de pensar dos tipus de compromisos en relació a l’alimentació sostenible i saludable: a nivell de centre i a nivell de família.
  • Amb aquests compromisos decoraven el seu cub.
  • Aquest cub se l’enduien al seu centre per a poder fer el traspàs a la resta de la comunitat educativa.

Hem fet entrevistes a l’alumnat i professorat per tenir un breu resum de què els ha semblat el fòrum, què han après,... AQUÍ us deixem el VÍDEO.

 

AQUÍ podeu veure totes les fotos de la trobada.

FOTO DE CLOENDA

Abans de marxar i que cada centre s’endugués el seu cub, vam fer la foto de grup i cloenda conjunta.

 

 

FÒRUM ESCOLES VERDES BAIX LLOBREGAT SECUNDÀRIA

FÒRUM BAIX LLOBREGAT D’ESCOLES VERDES SECUNDÀRIA

Curs 21-22 - Dimecres 11 de maig de 2022

DATA TROBADA: Dimecres 11 de maig de 2022

FORMAT: Presencial

LLOC: Centre Esplai – Carrer Riu Anoia, 42-54 – El Prat de Llobregat

HORARI: 9.15- 14h

OBJECTIUS

  • Tenir una visió general de l’alimentació saludable i sostenible.
  • Aterrar aquesta visió als centres escolars i a nivell familiar.
  • Compartir experiències entre els diferents centres i les diferents maneres de fer, per tal d’agafar noves idees.
  • Reflexionar sobre els compromisos que podem assumir en relació a la temàtica d’alimentació, tant a nivell de centre com a nivell familiar.

ODS RELACIONATS

ASSISTÈNCIA

En el fòrum van participar un total de 8 centres amb:

  • 62 alumnes
  • 16 mestres

Els centres que van assistir són:

Programa de la Jornada - ALUMNAT

Programa de la Jornada - PROFESSORAT

AQUÍ podeu consultar el programa de la jornada.

BENVINGUDA

El FÒRUM D’ESCOLES VERDES el la vam iniciar amb la benvinguda per part de:

  • Cristina Palés, Cap del servei d’educació ambiental de la Generalitat de Catalunya
  • Anna Gris, professora INS Montgròs
  • Clàudia Pérez, alumna INS El Cairat

VISITA A L’EXPOSICIÓ

Tant alumnat com professorat vam fer la VISITA a l’exposició MENJA ACTUA IMPACTA, per tal de tenir una visió general sobre alimentació saludable i sostenible. Vam fer 2 grups i vam visitar (https://menjaactuaimpacta.org/) :

  • Vídeo d’inici
  • Exposició MENJA ACTUA IMPACTA amb les seves 5 grans temàtiques:
  • Malbaratament alimentari
  • Productes de proximitat i temporada
  • Productes processats i ultraprocessats
  • Consum de carn
  • Plastificats
  • Espai interactiu de càlcul de l'impacte per persona
  • Mercat d’idees

MERCAT D’EXPERIÈNCIES

Per tal de poder fer un intercanvi amb l’alumnat, hem fet un MERCAT D’EXPERIÈNCIES a l’Àgora. Cada centre ha presentat el seu pòster i a la vegada la resta d’alumnes han escoltat les diferents experiències.

Per a que aquest intercanvi fos útil:

  • Cada centre tenia un àlbum.
  • Cada vegada que els alumnes escoltaven una experiència, els regalaven 4 cromos-resum de l’experiència.
  • L’alumnat enganxava els diferents cromos (4 per cada experiència escoltada) en el seu àlbum que s’enduia al centre escolar.

AQUÍ podeu veure el recull de CROMOS del MERCAT D’EXPERIÈNCIES.

TALLER

Tant l’alumnat com el professorat, van realitzar un taller dinamitzat amb la temàtica d’alimentació sostenible i saludable:

TALLER ALUMNAT I PROFESSORAT

El taller va ser COMPRA 100% SALUDABLE, un taller d’enigmes amb els objectius:

  • Conèixer el concepte d’ultraprocessats, processats i menjar real.
  • Conèixer les implicacions del consum d’aliments ultraprocessats.
  • Conèixer el producte de mercat i el procés de compra que s’hi experimenta.
  • Reflexionar sobre els costos reals que tenen molts productes que consumim i que suposen efectes nocius per a la salut individual i planetària.

DINÀMICA

Tant amb el professorat com l’alumnat hem fet una dinàmica per veure QUÈ HEM APRÈS durant la jornada i establir uns COMPROMISOS:

QUÈ HEM APRÈS

COMPROMISOS

Per acabar la jornada, després de dinar conjuntament, vam fer un taller de COMPROMISOS:

  • Cada centre tenia un cub.
  • Cada grup d’alumnes i grup de mestres havien de pensar dos tipus de compromisos en relació a l’alimentació sostenible i saludable: a nivell de centre i a nivell de família.
  • Amb aquests compromisos decoraven el seu cub.
  • Aquest cub se l’enduien al seu centre per a poder fer el traspàs a la resta de la comunitat educativa.

CLOENDA I FOTO DE GRUP

Abans de marxar i que cada centre s’endugués el seu cub vam fer la cloenda conjunta a l’auditori on 6 alumnes i 2 professors/es ens han explicat:

  • QUÈ HEM FET AVUI I QUÈ HEM APRÈS?
  • QUÈ ÉS EL QUE MÉS M'AGRADA DE PARTICIPAR AL FÒRUM?
  • COM TRASLLADAREU A LA RESTA DE CENTRE EL QUE HEU FET AVUI?
  • PERQUÈ ÉS IMPORTANT SER ESCOLA VERDA?

En acabar vam fer la foto de grup. AQUÍ podeu veure TOTES les fotografies de la jornada.

 

Todos los artículos (0)

There aren’t any articles yet.